National Repository of Grey Literature 15 records found  1 - 10next  jump to record: Search took 0.00 seconds. 
Mathematical modelling of systems with a variable mass
Moravec, Prokop ; Opluštil, Zdeněk (referee) ; Čermák, Jan (advisor)
This bachelor thesis deals with a mathematical modelling of systems with a variable mass, mainly with flight description of several different types of smooth landing. The result of the thesis besides theoretic aspect of the problem is also a numerical solution.
Rocket Engine Design
Cejpek, Jakub ; Konečný,, Pavel (referee) ; Třetina, Karel (advisor)
The objective of this study is to design a solid rocket fuel engine with sufficient power to propel 500 grams to 1500 meters of altitude. Furthermore to draft a design of a rocket that will utilize this category of solid rocket fuel engine. This study will begin with a theoretical exploration of the means to formulate the correct propellant closest to the theoretical solid rocket fuel formula. This section of the exploration will exclude the construction materials, technology, and the propellant availability. After the theoretical exploration the calculations will continue, respecting the availability of construction materials, technology, and the propellant; to investigate the means to formulate the correct propellant closest to the theoretical formula. Then, according to the new propellant formulation, re-design the engine.
Development of rocket engines
Marcinko, Peter ; Cejpek, Jakub (referee) ; Koštial, Rostislav (advisor)
This thesis describes the development of rocket engines since the beginning to present time. The thesis is divided into three parts. The first describes the main physical principles, which have to be respected during the flight. The second part talks about the basic division of rocket engines and the used fuel types. Tle last chapter deals with Russian, American and European rocket program. It describes the main types of space rockets together with the engines they used.
Mathematical modelling of flight dynamics
Resl, Ondřej ; Tomášek, Petr (referee) ; Opluštil, Zdeněk (advisor)
This thesis deals with the mathematical models which describe flight dynamics of rocket. It mainly discusses the problem of smooth landing under different conditions, but it also deals with the range of a rocket. Certain models are provided with numerical solutions. The thesis also contains theoretical introduction to given issue.
Reusable launcher flight mission
Metelka, Dominik ; Daněk, Vladimír (referee) ; Zikmund, Pavel (advisor)
Tato práce je rozdělena do dvou hlavních částí, které jsou také hlavní cíle. Cílem první části je popis mise vícenásobně použitelného prvního stupně nosné rakety. V této části je nejdříve přiblíženo téma znovupoužitelných kosmických systémů a jejich vývoj do současné doby. Hlavně jsou však v této části popsány operačně používané vícenásobně použitelné nosné rakety, kde u každé z nich je poté popsána jejich letecká mise. Dále jsou zmíněny některé důležité nosné rakety ve vývoji a také jaké jsou způsoby návratu prvního stupně. Druhá část je praktická a cílem je návrh mise návratu prvního stupně nosné rakety na zemi. Pro výpočty byly zvoleny parametry podle současné rakety Falcon 9, ze kterých byla analyticky vypočtena finální rychlost a výška, ve které se první stupeň oddělí od zbytku rakety. Pro návrat a celkový let byl pomocí programu MATLAB napsán skript, který vypočítal a vykreslil potřebné parametry a charakteristiky. Díky tomu bylo také zjištěno, v jaké výšce bude potřeba znovu zažehnout motory, aby první stupeň bezpečně přistál na zemi.
Safety of a Commercial Aircraft after Damage to Airframe due to Terrorist Attack
Lošťák, Miroslav ; Salga, Jaroslav (referee) ; Kusák,, Jan (referee) ; Petrásek, Miloslav (advisor)
Modern-day terrorist attacks present a considerable danger for commercial aircrafts. This thesis analyzes potential methods of such attacks with a critical analysis of the most dangerous type: an attack from the outside of the aircraft via a fragmentation missile warhead. Such missiles cause damage to the airframe of the aircraft through fragments created by the explosion. In this thesis, analytical geometry is used to determine the area of the aircraft affected by the fragmentation. The aircraft’s geometry and the fragments’ dispersion are calculated by analytical functions, and the effect of the damage is analyzed. A shooting experiment was also carried out, in which fragments were shot at a reinforced skin panel that was manufactured according to the real design of commercial aircraft. The results of the experiment revealed that only directly hit sections of the structure are damaged. Data obtained by the experiment was then used for the creation and improvement of the model used in the simulation by means of the finite element method. This model is used for the numerical calculation of the damage sustained. Further included in the thesis is an analysis of the change in the load-bearing capacity after such an attack. The relationship between the size of the damage and its effect on the load-bearing capacity of the component as well as the entire structure is defined. First, the effect of component damage is analyzed via the FMEA/FMECA methods. This analysis is then extended using fuzzy logic. Fuzzy logic analysis is based on the determination of the size of the damaged component area and the component’s importance on the structure’s carry loads. Application of the defined approach is described for several parts of an aircraft’s life cycle, including development, operation after the terrorist attack, and assessment of causes after a crash caused by a fragmentation missile warhead.
System management of liquid-propellant rocket engine for rocket model
Svoboda, Jakub ; Mašek, Jakub (referee) ; Černoch, Jakub (advisor)
Bakalářská práce se zabývá studiem a implementací systémového inženýrství pro návrh studentského kapalinového raketového motoru pro použití na sondážní raketě. První část práce se zabývá osvětlením principů a postupů systémového inženýrství a taktéž studia existujících podobných motorů a studia pravidel soutěží, kterých by se mohla sondážní raketa s takovýmto motorem v budoucnu účastnit. Druhá část se poté zabývá implementací poznatků z první části do skutečného řešení projektu, jehož cílem je návrh daného raketového motoru. Taktéž se zabývá implementací norem ze systému ECSS, které se používají v evropském kosmickém průmyslu. V závěru je provedeno vyhodnocení celé implementace i jejích jednotlivých částí. Jelikož daný projekt pokračuje a budou na něj v budoucnu navazovat i další projekty, je možno využít tuto práci jako podklad pro řešení problematiky systémového inženýrství.
Reusable launcher flight mission
Metelka, Dominik ; Daněk, Vladimír (referee) ; Zikmund, Pavel (advisor)
Tato práce je rozdělena do dvou hlavních částí, které jsou také hlavní cíle. Cílem první části je popis mise vícenásobně použitelného prvního stupně nosné rakety. V této části je nejdříve přiblíženo téma znovupoužitelných kosmických systémů a jejich vývoj do současné doby. Hlavně jsou však v této části popsány operačně používané vícenásobně použitelné nosné rakety, kde u každé z nich je poté popsána jejich letecká mise. Dále jsou zmíněny některé důležité nosné rakety ve vývoji a také jaké jsou způsoby návratu prvního stupně. Druhá část je praktická a cílem je návrh mise návratu prvního stupně nosné rakety na zemi. Pro výpočty byly zvoleny parametry podle současné rakety Falcon 9, ze kterých byla analyticky vypočtena finální rychlost a výška, ve které se první stupeň oddělí od zbytku rakety. Pro návrat a celkový let byl pomocí programu MATLAB napsán skript, který vypočítal a vykreslil potřebné parametry a charakteristiky. Díky tomu bylo také zjištěno, v jaké výšce bude potřeba znovu zažehnout motory, aby první stupeň bezpečně přistál na zemi.
Mathematical modelling of flight dynamics
Resl, Ondřej ; Tomášek, Petr (referee) ; Opluštil, Zdeněk (advisor)
This thesis deals with the mathematical models which describe flight dynamics of rocket. It mainly discusses the problem of smooth landing under different conditions, but it also deals with the range of a rocket. Certain models are provided with numerical solutions. The thesis also contains theoretical introduction to given issue.
Safety of a Commercial Aircraft after Damage to Airframe due to Terrorist Attack
Lošťák, Miroslav ; Petrásek, Miloslav (advisor)
Modern-day terrorist attacks present a considerable danger for commercial aircrafts. This thesis analyzes potential methods of such attacks with a critical analysis of the most dangerous type: an attack from the outside of the aircraft via a fragmentation missile warhead. Such missiles cause damage to the airframe of the aircraft through fragments created by the explosion. In this thesis, analytical geometry is used to determine the area of the aircraft affected by the fragmentation. The aircraft’s geometry and the fragments’ dispersion are calculated by analytical functions, and the effect of the damage is analyzed. A shooting experiment was also carried out, in which fragments were shot at a reinforced skin panel that was manufactured according to the real design of commercial aircraft. The results of the experiment revealed that only directly hit sections of the structure are damaged. Data obtained by the experiment was then used for the creation and improvement of the model used in the simulation by means of the finite element method. This model is used for the numerical calculation of the damage sustained. Further included in the thesis is an analysis of the change in the load-bearing capacity after such an attack. The relationship between the size of the damage and its effect on the load-bearing capacity of the component as well as the entire structure is defined. First, the effect of component damage is analyzed via the FMEA/FMECA methods. This analysis is then extended using fuzzy logic. Fuzzy logic analysis is based on the determination of the size of the damaged component area and the component’s importance on the structure’s carry loads. Application of the defined approach is described for several parts of an aircraft’s life cycle, including development, operation after the terrorist attack, and assessment of causes after a crash caused by a fragmentation missile warhead.

National Repository of Grey Literature : 15 records found   1 - 10next  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.